Cool Link's Mesti Clicks!

Sunday, May 20, 2012

Klasik Dowh! - Dubai Di Zaman Dahulu Kala Dan Sekarang

Cuba tanya pada diri anda sendiri apa terbayang di dalam kepala apabila ditanya mengenai bandar raya Dubai?. Sudah tentunya gambaran jelas yang sering terlintas di fikiran adalah sebuah bandaraya metropolis megah termoden di rantau timur tengah dan teluk bahkan paling mewah sekali jika dibandingkan dengan kota-kota negara Arab yang lain.


Dilengkapi prasarana tercanggih dan terbaik di dunia disamping memiliki menara pencakar langit seperti Burj Dubai, gedung-gedung membeli belah terbesar dan kemewahan penduduknya yang rata-ratanya antara berpendapatan paling tinggi di dunia.


Boleh dikatakan Dubai adalah taman permainan termasyhur kepada golongan kaya dan juga syurga bagi para expatriate yakni pekerja asing untuk bebas menikmati kehidupan serba mewah tanpa dikenakan sebarang cukai. Apatah lagi negara teluk berkenaan mengeluarkan  bertong-tong minyak beratus kali ganda lebih banyak daripada kita hasilkan sampaikan kita sendiri terpaksa mengimport lagi dari Timur Tengah. Maka tak hairanlah mereka boleh hidup semewah itu.


Lihat sendiri transformasi sebuah pekan gurun usang kepada metropolis termoden rantau teluk  melalui hasil ekonomi yang dijana setitik emas hitam!












Sumber : Daily Mail



2 comments:

  1. Replies
    1. sbb la ni klu gi sana yg plg ramai kte nmpk pun muke2 mat salih, pakistan, bangla ngn pilipin jer..

      pak arab semua hilang entah ke mane daa..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Ke Mana Tu?

Mana Nak Pergi Hah?