Cool Link's Mesti Clicks!

Tuesday, February 12, 2013

Amazing Beb! - Pengecaj Bateri Menggunakan Tenaga Elektromagnetik


Pernahkah terbayang ketika berjalan kaki sambil bersiar-siar di hari minggu tidak kiralah hendak menonton wayang bersama rakan mahupun menemani adik hendak membeli barang keperluan sekolah dengan bateri phone yang sudah tinggal hanya beberapa bar lagi sebelum kong gara-gara panggilan tanpa henti kekasih hati anda?. 

Bagi yang memiliki kenderaan sendiri seperti kereta mungkin tidak mempunyai masalah kerana umum mengetahui setiap kereta dilengkapi cigarette lighter receptacle yang juga berupaya mengecas bateri telefon bimbit anda. Akan tetapi bagaimana pula nasib pejalan kaki, penumpang kenderaan awam seperti bas dan komuter dan juga penunggang motosikal apabila berhadapan situasi ini?. Tentu parah bukan?.



Kini rakyat marhaen tak punya kereta tidak perlu risau lagi kerana sudah ada penyelesaiannya. Apakah yang memungkinkan penyelesaiannya itu begini jawapannya.

Tahukah anda bahawa disekeliling kita terdapat medan-medan elektromagnetik yang terhasil telefon bimbit, televisyen, radio, soket, dan juga kilat petir. Arus-arus tenaga ini berlegar di sekeliling kita tanpa disedari langsung. Baru-baru ini seorang pelajar bernama Dennis Siegel dari University of the Arts di Bremen, Germany memutuskan beliau akan mencuba untuk 'menuai' tenaga tersebut. Hasilnya, beliau berjaya mencipta satu peranti yang boleh diletakkan berhampiran sumber medan elektromagnetik untuk mengecas bateri sekaligus berjaya memanfaatkan tenaga yang selama ini terbazir walaupun berlegar di sekeliling kita tanpa langsung disedari.






Sumber : INHABITAT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Ke Mana Tu?

Mana Nak Pergi Hah?